Vegetarisch eten is een feest!

lekker en gevarieerd vegetarisch

Sodabrood

3 reacties

sodabrood bruin

Dit is echt gaaf: een heerlijk en mooi brood dat in een uur klaar is – en  kneden en laten rijzen is niet nodig! Het geheim is baking soda of zuiveringszout.

Ik was al langer van plan een Iers sodabrood te bakken, maar bij gebrek aan baking soda kwam het er maar niet van. Deze week heb ik bij de toko eindelijk een pakje baking soda gekocht en zie hier het eerste resultaat!  Ik ga dit brood zeker vaker bakken en varianten uitproberen.

Dit recept van Hiske Versprille stond onlangs in het Parool. En op de website van Helma schrijft vind je een recept met speltmeel!

Ingrediënten:

  • 500 gram bloem (kan ook (mengsel van) volkorenbloem of speltmeel zijn)
  • 3 handjes havermout
  • volle theelepel zout
  • theelepel baking soda
  • 400 ml karnemelk
  • eetlepel honing of stroop

Verwarm de oven op 200 graden. Meng de bloem, de havermout, het zout en de baking soda door elkaar.

Roer door de honing of stroop door de karnemelk. Maak een kuiltje in de bloem en roer de karnemelk er met je handen snel doorheen. Niet kneden, hoe korter je roert, hoe beter. Maak een slordige, kleffe bal van het deeg, die je op een bakplaat met bankpapier in een soort cirkel legt. Snijd een groot kruis in de bovenkant.

sodabrood ongebakken

Bak het brood in ongeveer 50 minuten of totdat het mooi bruin is en hol klinkt als hè op de onderkant klopt.

Lekker met veel boter en jam of kaas. Ook  een geweldig brood om bij de maaltijd te serveren!

Auteur: Marianne Panneman

Ik werk als creatieve (schrijf)coach voor vrouwen met werk- en levensvragen én geef creatieve schrijfworkshops en -cursussen gericht op persoonlijke groei en schrijfplezier. Ik houd van schrijven, vegetarisch koken, schilderen en wandelen.

3 thoughts on “Sodabrood

  1. Wat tof dat je ook een sodabrood gemaakt hebt! Deze versie ga ik ook eens proberen.
    En bedankt voor je linkje. 😉

  2. Kan ik de karnemelk ook door bijvoorbeeld havermelk vervangen ?
    Of amandelmelk of een beetje biologische yoghurt gemengd met water?

    • Hoi Audrey, ik twijfel hierover. Het deeg rijst namelijk door de combinatie van baking soda en de zure karnemelk. Je zou het kunnen proberen met yoghurt, omdat dat ook zurig is. Als je het probeert, hoor ik graag of het is gelukt!

Geef een reactie

