Vegetarisch eten is een feest!

lekker en gevarieerd vegetarisch

Pizza met knapperige aubergine en cashew ricotta

Een reactie plaatsen

pizza met gepaneerde aubergine en vega ricotta

Dit weekend pizza gegeten met gepaneerde en in de oven gebakken aubergineplakjes en vegetarische ricotta gemaakt van cashewnoten en tofu. Leuk om te maken en het smaakte heerlijk. Wel heb ik in het recept hieronder de hoeveelheid aubergine verdubbeld, want de pizza kan wel wat meer groente gebruiken. En de volgende keer zou ik er ook wat rucola of zo op doen.

Het recept komt van de kookblog Connoisseurus Veg.

Ingrediënten:

N.B. zet ’s ochtends de cashewnoten al in de week!

Voor de knapperige aubergineplakjes:

  • 400 – 500 gram aubergine
  • 80 ml water
  • 1 eetlepel gemalen lijnzaad
  • halve eetlepel bloem
  • ongeveer 100 gram panko (Japanse broodkruimels, te koop bij o.a. de Albert Heijn)
  • halve theelepel gedroogde oregano
  • 1/4 theelepel zout
  • 1/4 theelepel peper
  • 1 eetlepel olijfolie

Voor de bodem: 

  • ik maakte deze pizzabodem. Ik maakt dit als eerste i.v.m. de rijstijd van 45 minuten. Je kunt natuurlijk ook een kant-en-klare bodem gebruiken.
  • 230 ml tomatensaus, zelfgemaakt of kant-en-klaar (ik gebruikte deze keer saus uit een pot)

Voor de cashew ricotta:

  • 60 gram ongebrande cashewnoten, die 4-8 uur zijn geweekt in water, daarna afgespoeld en gedroogd
  • 3 eetlepels citroensap
  • 2 eetlepels amandel- of sojamelk
  • ongeveer 100 gram tofu, het meeste vocht eruit geduwd

Bereiden knapperige aubergineplakjes

Verwarm de oven voor op 200 graden. Kwast een vel bakpapier in met een halve eetlepel olijfolie.

Roer, in een kleine kom, het water, de bloem en het lijnzaad door elkaar. Laat minimaal 10 minuten staan.

Doe in een andere kom de panko, oregano en zout en peper.

Snijd de aubergine in 5 mm dikke plakjes die je weer in driehoekjes snijdt. Dip ieder plakje eerst in het lijnzaad-bloemmengsel en daarna in de panko. Leg ze dan naast elkaar op de bakplaat. Sprenkel er nog een beetje olijfolie over. Je hebt waarschijnlijk 2 bakplaten nodig.

Bak 15 minuten, keer de plakjes dan om, en bak ze nog 15 minuten, tot ze licht gebruind zijn.

Bereiden cashew ricotta

Terwijl de aubergine in de oven staat, doe je de cashewnoten in de keukenmachine en pureer ze zo zacht mogelijk, het hoeft niet perfect zacht te zijn. Voeg dan de resterende ingrediënten toe en blender het tot het de textuur van ricotta kaas heeft.

Bereiden van de bodem

Verhit de oven tot 240 graden.

Kies of je een pizza per persoon wilt maken of een plaatpizza. Ik maakte 2 plaatpizza’s. Ik verdeelde het deeg in tweeën, en rolde het uit tot de grootte van een bakplaat.

N.B. Dit is een keuzemoment!
In het oorspronkelijke recept wordt de pizzabodem in de oven gebakken zónder beleg, en wordt pas daarna belegd met tomatensaus, aubergineplakjes en ricotta. Ik had het recept niet goed gelezen, koos voor de bekende manier (mét beleg in de oven) en ontdekte dit pas achteraf. En natuurlijk vraag ik me nu af: zou dit (nog) lekkerder zijn geweest? Een volgende keer ga ik het uitproberen, maar dan wel met wárme tomatensaus, anders koelt het allemaal wel erg snel af. Succes met de keuze die jij maakt!

Beleg de pizza: verspreid de tomatensaus over de bodems. Beleg met aubergineplakjes en kleine hoopjes cashew ricotta. Bak ongeveer 10 minuten in de oven.

 

 

Auteur: Marianne Panneman

Ik werk als creatieve (schrijf)coach voor vrouwen met werk- en levensvragen én geef creatieve schrijfworkshops en -cursussen gericht op persoonlijke groei en schrijfplezier. Ik houd van schrijven, vegetarisch koken, schilderen en wandelen.

Geef een reactie

