Vegetarisch eten is een feest!

lekker en gevarieerd vegetarisch

Gegrilde pompoensalade met kikkererwten hummus

Een reactie plaatsen

geroosterde pompoen met hummus bewerkt

Een heerlijk licht en gezond maal, helemaal plantaardig! En het is zó gemaakt. Je roostert de pompoenplakken in de oven en maakt daarna de hummus van de kikkererwten uit blik met wat knoflook, citroensap en olijfolie. En dan…stapelen maar.

Het recept komt van de kookblog van een ‘collega’, Made by Ellen.

Ingrediënten:

  • 1 flespompoen
  • 400 gram kikkererwten uit blik, afgespoeld (ik gebruikte 2 blikken, dat is ruim 500 gram)
  • 1 bolletje knoflook
  • olijfolie
  • halve theelepel chilivlokken
  • 2 theelepels korianderzaadjes
  • sap van een halve citroen
  • 4 porties rucola
  • zout en peper
  • (eventueel beetje harissa)

Verwarm de oven op 200 graden. Snijd de pompoen in plakken (schillen mag, maar is niet nodig). Laat de knoflook in de schil en snijd de bol horizontaal 1 keer doormidden.

Leg de plakken pompoen en de halve knoflookbollen op een bakpapier beklede bakplaat en schenk er een royale scheut olijfolie overheen (je kunt dit ook eerst mengen in een kom, zodat de olie goed rondom de pompoenplakken komt).

Strooi de korianderzaadjes en de chilivlokken over de pompoen en plaats de bakplaat (of bakplaten, als het een grote pompoen is) ongeveer 20 minuten in de oven, totdat de pompoen gaar is.

Wanneer de knoflook zacht en mooi bruin is, haal je deze uit de oven en laat een beetje afkoelen.

Als de pompoen bijna klaar is kun je de oven nog even op de grillstand zetten zodat de pompoen een mooie geroosterde kleur krijgt. Let wel goed op, zodat het niet te hard gaat.

Knijp de knoflookteentjes uit een halve knoflookbol en doe deze met de kikkererwten in de keukenmachine. Draai er een gladde massa van. Schenk het citroensap erbij en breng op smaak met peper en zout. Je kunt eventueel nog wat extra knoflook en/of citroensap toevoegen. Haal de hummus uit de keukenmachine en roer er royaal olijfolie doorheen totdat je de gewenste dikte en romigheid hebt.

Verdeel de hummus over de borden en leg hier een pluk rucola op. Verdeel nu de pompoen over de hummus en geniet van dit heerlijke maal!

Wij aten er een beetje harissa bij om het geheel iets meer pit te geven!

 

 

 

Advertenties

Auteur: Marianne Panneman

Ik werk als creatieve (schrijf)coach voor vrouwen met werk- en levensvragen én geef creatieve schrijfworkshops en -cursussen gericht op persoonlijke groei en schrijfplezier. Ik houd van schrijven, vegetarisch koken, schilderen en wandelen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s