Vegetarisch eten is een feest!

lekker en gevarieerd vegetarisch

Pittige falafel

Een reactie plaatsen

falafel-broodje

Regelmatig koop ik kant-en-klare falafelballetjes die ik vaak behoorlijk lekker vind. Maar nu heb ik zelf déze falafelballetjes gemaakt en die zijn echt zó veel lekkerder dat ik denk dat ik de kant-en-klare vanaf nu maar links laat liggen. Mijn advies is dus: doe het ook, maar zelf deze pittige falafelballetjes! Het is ontzettend simpel. Het enige wat je niet moet vergeten is de kikkererwten de avond van tevoren in de week zetten, de rest is ‘peanuts’, echt waar.

Het recept stond onlangs in de Allerhande.

Ingrediënten:

Volgens de Allerhande is dit een recept voor 2 personen, maar ik vind het ruim voldoende voor 3 personen – als hoofdmaaltijd in een pitabroodje met wat sla. En eet je de balletjes bijvoorbeeld bij een couscoussalade dan kun je er ook met z’n vieren van eten.

  • 200 gram gedroogde kikkererwten, minimaal 8 uur laten weken in 2 liter water
  • 2 eetlepels harissa
  • 2 theelepels gerookte paprikapoeder
  • 15 gram koriander, grofgesneden
  • 1 teen knoflook, in stukjes
  • 3 eetlepels tahin naturel
  • 600 ml arachideolie (ik gebruikte olijfolie en ongeveer de halve hoeveelheid, wat ook prima ging)
  • voor erbij: (spelt) pitabroodjes en zakje rauwkost. Je kunt de falafelballetjes natuurlijk ook bij couscous eten of als snack.

Doe de kikkererwten in de keukenmachine. Voeg de harissa, het paprikapoeder, de koriander, knoflook, sesampasta en een flinke snuf zout toe. Maal dit in ongeveer 3 minuten tot een fijne pasta.

Verhit de olie in een pan tot ongeveer 160 graden of totdat de damp er vanaf komt. Schep met 2 lepels (of ijslepels) 12 – 18 bolletjes (ik had 18 behoorlijke bolletjes) van het kikkererwtenmengsel en doe er ongeveer 5 tegelijk in de hete olie. Bak in 4-5 minuten goudbruin en gaar. Neem met een schuimspaan uit de olie en laat uitlekken op keukenpapier. Herhaal dit tot alle balletjes gebakken zijn.

Lekker op spelt-pitabroodjes met tzatziki of knoflooksaus en rauwkost.

falafelbal

Auteur: Marianne Panneman

Ik werk als creatieve (schrijf)coach voor vrouwen met werk- en levensvragen én geef creatieve schrijfworkshops en -cursussen gericht op persoonlijke groei en schrijfplezier. Ik houd van schrijven, vegetarisch koken, schilderen en wandelen.

Geef een reactie

