Vegetarisch eten is een feest!

lekker en gevarieerd vegetarisch

Geroosterde groenten met grapefruit en amandelen

Een reactie plaatsen

geroosterde-groenten-met-grapefruit-en-amandelen-en-feta

Geroosterde wortelgroenten uit de oven zijn altijd superlekker, maar als je ze op deze manier roostert – in een heerlijke olie-citroen-kerrie-dressing, en daarna mengt met partjes grapefruit, geroosterde amandelen, een gremolata van peterselie en blokjes feta…. dan smaken ze werkelijk goddelijk !

Het recept stond onlangs in de kookrubriek van Rianne Buis in de Verdieping in Trouw, en zij baseerde zich weer op een gerecht van Ottolenghi.

Ingrediënten:

Als hoofdgerecht voldoende voor 3 personen. 
Als je er nog een licht gerecht bij eet, of wat brood en kaas, is het voldoende voor 4 personen.

  • ongeveer 1250 gram wortel- en/of knolgroenten (wortel, pastinaak, koolraap, knolselderij etc.)
  • 2 grapefruits
  • extra vierge olijfolie
  • ongeveer 1 eetlepel geurig kerriepoeder (Madras)
  • 5 eetlepels citroensap
  • zout
  • 50 gram geschaafde amandelen
  • 1 bosje platte peterselie
  • 1-2 teentjes knoflook
  • Lekker met feta of romige geitenkaas

Verwarm de oven voor op 225 graden. Snijd de groenten in niet te dunne, zoveel mogelijk gelijke repen van ongeveer 6-7 cm lang. Boen 1 grapefruit goed schoon en rasp de schil op een fijne rasp. Dek af met plasticfolie.

Schil de grapefruits en neem de parten tussen de vliezen uit. Van het sap zoveel mogelijk op.

Schep de groenten om met het grapefruitsap, de kerrie, 3-4 eetlepels olijfolie, 2 eetlepels citroensap en wat zout. Spreid de groenten gelijkmatig uit over een met bakpapier beklede bakplaat (ik gebruikte 2 bakplaten). Rooster ze in ongeveer 25 minuten mooi bruin en net gaar. Schep tussendoor een keer om.

Rooster intussen de amandelen licht goudbruin in een droge koekenpan. Hak de peterselie en knoflook fijn en meng grapefruitrasp, 3 eetlepels citroensap, enkele eetlepels olijfolie en wat zout erdoor (= gremolata). Schep de grapefruitparten en amandelen door de gare groenten in een wijde schaal. Strooi de gremolata erover. Direct opdienen (met bijv. blokjes feta).

geroosterde-groenten-met-grapefruit-en-amandelen

 

Advertenties

Auteur: Marianne Panneman

Ik werk als creatieve (schrijf)coach voor vrouwen met werk- en levensvragen én geef creatieve schrijfworkshops en -cursussen gericht op persoonlijke groei en schrijfplezier. Ik houd van schrijven, vegetarisch koken, schilderen en wandelen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s