Vegetarisch eten is een feest!

lekker en gevarieerd vegetarisch

Vegetarische Shepherd’s pie

4 reacties

shepherds-pie

Bekentenis: ik houd niet zo van aardappelpuree en stamppotten en dit is dus niet mijn favoriete maal – toch vond ik het behoorlijk lekker (vooral het pastinaak-bleekselderij-tomaten-gehakt-prutje onderin). Mijn vrouw en dochter vonden deze winterse Shepherd’s pie echter heerlijk (!) vandaar dat ik dit recept toch vol vertrouwen deel.

Het recept komt van de Allerhande-website.

Ingrediënten:

  • 2 rode uien
  • 2 tenen knoflook
  • 400 gram pastinaken
  • 2 stengels bleekselderij
  • 10 gram rozemarijn, de naalden, fijngehakt
  • 1,2 kilo kruimige aardappelen
  • 175 gram vegetarische gehakt
  • 400 gram tomatenblokjes
  • 150 ml halfvolle melk
  • 75 gram boter
  • halve theelepel geraspte nootmuskaat
  • 50 gram paneermeel
  • 100 gram geraspte belegen kaas

Verwarm de oven voor op 180 graden. Snipper de uien en snijd de knoflook fijn. Schil de pastinaken en snijd ze in blokjes van 1 x 1 cm. Snijd de bleekselderij in dunne boogjes.

Schil de aardappelen en kook ze in 20 minuten in gezouten water gaar. Verhit ondertussen de olie in een hapjespan en fruit de ui 3 minuten. Voeg dan de knoflook, bleekselderij en pastinaken toe en bak 2 minuten mee. Voeg het gehakt, de tomatenblokjes, de helft van de rozemarijn toe en breng aan de kook. Laat 5 minuten met de deksel op de pan zachtjes stoven.

Breng ondertussen de melk en 2/3 van de boter aan de kook in een steelpan. Giet de aardappelen af en stamp ze met de pureestamper en (in gedeelten !) het melk-botermengsel tot puree (ik houd van een stevige puree en had maar de helft van het melk-botermengsel nodig). Breng op smaak met nootmuskaat, peper en eventueel zout.

Verdeel het gehakt-groentemengsel over de bodem van de ovenschaal en dek af met de aardappelpuree. Bestrooi met het paneermeel en de kaas en met de rest van de rozemarijn. Verdeel de rest van de boter er in blokjes over.

Zet de ovenschaal in de oven en bak in ongeveer 30 minuten goudbruin.

Auteur: Marianne Panneman

Ik werk als creatieve (schrijf)coach en trainer met mensen met werk- en levensvragen en ben auteur van het boek 'Schrijf je Loopbaan'. Ik houd o.a. van schrijven, dichten, vegetarisch koken en wandelen.

4 thoughts on “Vegetarische Shepherd’s pie

  1. Mmmmmmmmmmm dat ga ik zeker maken, nog ene voor op mijn lijst. Btw de soep met boerenkool en bonen was superlekker,zelfs de kinderen vonden het lekker.
    Fijne dag nog Marianne

  2. Heerlijk zo’n recept.Hoef ik zelf niet te denken.Het smaakte voortreffelijk.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.